Hela vår resa:

Hej på er mina fina!
Just nu sitter jag hemma i soffan och är jättetrött. Är fortfarande lite jetlagad, så efter detta inlägget ska jag bara äta och sedan lägga mig. Hur är det med er? Det var ett tag sen nu..

Vi reste den 26e december och började med att flyga från Kastrup till Dubai. Vi stannade inte i Dubai då utan bara mellanlandade och flög sedan vidare till Johannesburg efter bara några timmar. Först var det 6 timmar till Dubai och därefter var det 8 timmar till Johannesburg. Vi flög med Emirates och måste säga att alla flygresor gått väldigt bra och smidigt, varit god mat, bra service och inga försenade flyg.

När vi kom fram till Johannesburg hyrde vi en bil och körde mot Krüger. Det tog cirka 4 timmar att köra dit. Man kunde flyga dit också, men vi valde att köra för att de tipsade om att det var väldigt fin omgivning att köra i. Jag håller med. Det var fint och coolt att se allting tunt om kring. Allt folk som står på gatorna, bergen och alla kor på vägarna. Det var häftigt!

I Krüger bodde vi på ett Bed and Breakfast ställe. Jag har aldrig gjort det innan men det var absolut helt okej. Det enda vi gjorde där var att sova, duscha och äta frukost. Under dagarna gjorde vi utflykter och på kvällarna gick vi ut och åt.

Första dagen i Krüger åkte vi på en panorama tur med en guide. Detta låg på 1500kr inklusive guide. Rekommenderar skarpt er att åka på samma tur och se de olika sakerna vi såg. De vi såg på vår tur var först "Berlin falls" som är ett jättefint vattenfall. Vi körde också till "Blyde river canyon" som är uppe på toppen på ett berg med HELT FANTASTISK utsikt. (Bilder kommer). Sen körde vi till "Potholes" . Kan inte riktigt förklara vad det är, men googla eller kolla bilderna nedan.

Andra dagen i Krüger ringde klockan 04:30 och då var det dags att åka till Krugerparken på safari. Detta är en jättestor national park med vilda djur. Du kan se allt från elefanter till lejon och giraffer. Man måste bara ha tur! Detta är också något, jag tycker, alla som kan (och vill) borde göra! Tror att denna turen låg på 1800kr för oss 5 + guide. Då hämtade han oss hemma på vårt B&B klockan 05 och lämnade oss där igen vid 17.

Tredje dagen i Krüger var det dags att resa vidare. Vi åkte på förmiddagen mot Nelspruit flygplats och flög därifrån med ett litet flyg till Kapstaden. Flygresan tog cirka 2 timmar och gick bra den med. När vi var framme i Kapstaden så tog vi en taxi och åkte till hotellet och åt middag där.

I Kapstaden bodde vi på ett hotell som heter Century city. Det var nytt och fräscht, bra personal och service, fina rum, riktigt bra frukost och låg ganska bra. För mig är det viktigaste att hotellet har wifi, god frukost, sköna sängar och ligger bra. Med taxi tog det cirka 20 minuter till Camps bay, 10 minuter till Waterfront och 10 minuter till Kapstaden centrum. Cirka 300 meter ifrån hotellet fanns även ett köpcenter som hade de flesta butikerna. Allt från H&M, Zara och Mac till Louis Vuitton och Rolex.

Första dagen i Kapstaden var som sagt nyårsafton och då åt vi en god frukost på hotellet, sov ut och låg på stranden i några timmar. På kvällen åt vi på UMI som jag skrev ovan. Det var en bra dag!

Andra, tredje o delvis fjärde dagen i Kapstaden låg jag på sjukhuset. Jag kommer att berätta varför i ett nytt inlägg. För mig försvann dessa dagarna, men de andra åkte och såg pingviner och tyckte att det var jätte häftigt! Åker ni dit så ska ni absolut åka dit till pingvinerna och ta bilder. Man kommer riktigt nära! (bilder kommer nedan)

Den fjärde dagen, fick jag tillstånd och flyga med och flyga vidare till Dubai. Flyget tog cirka 7 timmar från Kapstaden till Dubai och när vi kom fram var det mitt i natten så vi åkte till hotellet och somnade direkt.

Första dagen i Dubai åkte vi till stranden i området Jumeriah. Det är dit man ska också om man ska någonstans! Stranden var fin och det var väldigt varmt. Men det blåste en del så man fick inte bada på grund av de stora vågorna. På kvällen åt vi på en restaurang vid namn Pierchic som är en väldigt fin restaurang. Men det är väldigt dyrt där. Tycker nog inte ens det är värt att äta där. Den utsikten man kan se där, kan man se utan att käka där! Efter vi hade ätit, runt 21, så åkte vi med taxi till Dubai Mall, vilket är världens största shopping mall. Där var vi ända tills stängningsdags, kl 01:00. Utanför mallet finns även ett vattenspel som är så himla vackert. Det spelar varje hel timme! Och bakom vattenspelet så ser man Burj Khalifa, världens högsta byggnad.

Andra dagen i Dubai så låg vi på samma strand. Men den dagen blåste det inte så vi kunde både sola och bada. Vattnet är verkligen ljummet där. Skönt! ;) På eftermiddagen åkte vi in till Mall of Emirates, som också är ett jättestort köpcenter. Vi var där i flera timmar och både åt och shoppade lite. Efter det åkte vi hem, packade och sen la vi oss.

Tredje dag i Dubai var det dags att flyga hem. Vi gick upp 05:30 och flyget gick 08:20. Flygresan gick väldigt snabbt och smidigt hem. Det tog 6 timmar och 15 minuter. Vi tog en taxi från Kastrup och var hemma 15:00 i svensk tid. Väl hemma tog jag en dusch, packade upp och hade myskväll med mamma som jag saknat så mycket <3

Shoppingen i Dubai är väldigt dyr. Rekommenderar absolut ingen att köpa någonting där om det inte är på rea. Det enda jag handlade där nu var några grejor från Victoria Secret som var på rea. Handlar man på ordinarie pris gör man en väldigt dum affär!

Hoppas ni fått lite tips här. Ni får gärna ställa frågor i kommentarsfältet om ni undrar något!
Ta hand om er,
PUSS OCH KRAM!

Från Krüger parken // Där vi åt frukost på vårt B&B // Utsikten från Grand river Canyon (panorama turen)

Berlin falls (panorama turen) // Vinprovning, det bästa stället av de vi var på. Hette Lanzerac Wine Estate. // Från vinprovningen.

Från nyår. Hela ligan <3

Frukosten på Century City // På sjukhuset // Framme i Dubai

Restaurangen Pierchic // På bryggan ut till Pierchic // Middagen på Pierchic

Jag och pappa // Burj al Arab, världens "finaste" hotell. De enda sjustjärniga. // Jag och pappa poserar med Burj Khalifa, världens högsta byggnad.